Tips voor blogposts

Inspiratie voor blogonderwerpen

Bloggen 

Je hebt een zakelijk blog online staan, en dan? Dan ga je bloggen! Je gaat berichten schrijven die je plaatst op jouw blog. Stukjes wervende tekst, zonder dat je er een directe product- of dienst promotie van maakt. Informerend en als je kunt onderhoudend schrijven voor jouw doelgroep over jou en jouw bedrijf. Moeilijk?

Blogposts schrijven 

Nee, dat is niet moeilijk. Je hebt kennis, ervaringen, interessante nieuwsfeitjes voldoende aan inhoud voor jouw berichten. En het schrijven erover is eenvoudig en leuk. Je zult alleen niet te kritisch op jezelf moeten zijn. Het hoeft niet perfect. Niemand is perfect en dat moet je ook niet na willen streven.

Het gaat om authenticiteit. Echtheid. Gewoon schrijven zoals jij bent. En plezier erin hebben is de beste motivatie om te blijven schrijven.

Als je inspiratie hebt, schrijf dan gewoon door en schrijf meerdere berichten. Dan heb je alvast een aantal artikelen op de plank liggen. Ga er voor zitten en begin met schrijven, de kans dat er vanzelf iets komt is groot. Als je merkt dat het “niet gaat”, stop dan gewoon voor die keer en probeer het een andere keer.

Het schrijven van berichten kan net zo leuk zijn als het erover praten. En dat doe je vast wel…. Toch?

Bij het schrijven van berichten is er wel een aantal zaken waar je aan dient te denken en een aantal zaken waaraan je zou kunnen denken.

Must-do’s voor blogposts  

1. Schrijf voor jouw doelgroep. Houd jouw ideale klant voor ogen bij het schrijven. Schrijf zoals je hen zou aanspreken.
2. Houd het eenvoudig. Maak het voor jezelf ook niet moeilijk en houdt het simpel.
3. Geef waardevolle informatie voor jouw doelgroep. Biedt oplossingen en maak er geen reclameboodschap van.
4. Schrijf regelmatig. Plan hiervoor een vast dagdeel in of schrijf een paar posts als je inspiratie hebt.
5. Bedenk een pakkende titel. Het dient uit te nodigen, nieuwsgierig te maken.
6. Gebruik afbeeldingen, video’s, foto’s. Het is een aangename toevoeging voor je bezoekers.
6. Eindig met een vraag. Laat jouw publiek reageren op jouw posts en vraag hen iets te doen, zoals iets downloaden.

Can-do’s for blogposts

Beantwoord voor jezelf een aantal vragen waarmee je jouw doelgroep kunt helpen, zoals:
Wat is hun probleem, wat frustreert hen? En hoe biedt jij daarvoor de oplossing.
Wat willen ze voor elkaar krijgen? Wat heb jij te bieden dat hen daarbij helpt.
Wat hebben ze echt nodig? Waar heeft jouw doelgroep wellicht nog niet aan gedacht.
Welke keuzes hebben ze? Welke alternatieven zijn er en wat maakt jouw aanbod beter.
Hoe doe ik het anders dan de concurrent? Wat is je onderscheidend vermogen.

De antwoorden die je voor jezelf op deze vragen kunt geven biedt waardevolle informatie voor jouw doelgroep, je uitgangspunt is daarbij immers om hen te helpen en dat is precies wat jouw klanten en potentiele klanten willen.

Gratis e-book met onderwerpen voor blogposts

Meer tips over onderwerpen voor posts heb ik in een e-book verwerkt. De lijst is zeker niet volledig maar biedt vast en zeker de nodige inspiratie voor de komende 10 berichten die je gaat schrijven.

Download het gratis e-book “25 Ideeen voor (zakelijke) blogposts” en je zult zien dat je nooit gebrek aan onderwerpen zult hebben.


Ik ben benieuwd naar wat jouw eerste onderwerpen voor jouw posts zullen zijn. Vertel me jouw 3 redenen (of meer) in het onderstaande reactieveld.

Ik verneem graag van je!

 

Leave a Reply

*