Werkwijze

Nieuwe website/blog
WordPress
Inventarisatie
Uitwerking
Concept
Opdracht
Start
Onderhoud

Waarom nieuwe website en/of blog?

– je hebt nog geen website
– de huidige website volstaat niet
– de huidige website trekt niet voldoende bezoekers
– je wilt meer interactie met je bezoekers
– je wilt de website zelf gaan onderhouden
– je wilt meer functionaliteiten voor je website

Dan is Weblogsvoorbedrijven jouw adres voor websites met of zonder bloggedeelte opgemaakt in WordPress.

WordPress

– meest gebruikersvriendelijke content management systeem van dit moment
– designs met professionele uitstraling
– eenvoudige interactiemogelijkheden met je bezoekers
– uitstekende vindbaarheid door Google
– koppelingen met alle social media
– listbuilding; het eenvoudig verzamelen van e-mailadressen van bezoekers
– contactformulieren
– kalenders
– eenvoudige implementatie van polls, enquêtes en onderzoeken
– eenvoudige implementatie van webshops
– eenvoudige implementatie van nieuwsbrief services

Hoe gaat Weblogsvoorbedrijven te werk? 

Inventarisatie

– Huidige online vertegenwoordiging
– Werking huidige platforms
 Concurrentie
 Doelgroep
 Doelstelling blog

In deze eerste fase wordt eerst gekeken naar de huidige online aanwezigheid van jouw bedrijf. Heb je al een website? Gebruik je sociale media, zoals Facebook, LinkedIn en Twitter? Wat zijn de resultaten van deze middelen tot nu toe? Wie is je concurrent en wat doet hij momenteel online? Wie/wat wil je bereiken met de inzet van een blog?

Uitwerking

 Concrete doelen stellen
 Strategie bepalen
 Communicatieplan

In deze fase wordt het doel waarvoor de blog ingezet wordt concreet gemaakt. Dat kan zijn om meer bekendheid te verwerven, het imago van jouw bedrijf onderstrepen, online beter gevonden worden, klanttevredenheid verhogen, klantrelaties onderhouden, etc.
Daarna kan voor een strategie gekozen worden en welke inhoud de berichten/posts zullen hebben.
De aankondiging van het blog en de afzonderlijke daarop geplaatste berichten wordt uitgewerkt in een communicatieplan.

Concept

 Plan en strategie omzetten naar voorstel
 Look-and-feel bepalen (uitstraling)
 Tone-of-voice bepalen (schrijfwijze)

Nadat bepaald is wat de doelstelling van het blog is en welke strategie gevolgd gaat worden kan dit in een plan van aanpak worden uitgewerkt. Tevens dient vastgesteld te worden welke uitstraling passend is (speels, zakelijk, informatief, persoonlijk, etc.) en welke schrijfwijze aangehouden wordt (je of u, spreektaal, heel persoonlijk of zakelijker, lengte berichten, etc.).

Opdracht

 Uitwerking creatief voorstel

In deze fase wordt het concept uitgewerkt in een creatief voorstel. Hierin zal de vormgeving bepaald worden en  ook de eerste blogberichten worden geplaatst welke op voorhand zijn geproduceerd.

Start

 Domeinnaam en hosting
 Implementatie blog (online zetten)

Indien akkoord is gegaan met het creatieve voorstel kan de blog definitief gemaakt worden en online worden gezet. Hiervoor kan een geheel nieuwe domein worden vastgelegd of de blog kan gelinkt worden aan een huidige website. Voor de hosting kan gekozen worden voor een nieuwe of een huidige partij.

Onderhoud

 Plaatsing van blogposts
 Monitoring
 Beheer en technische ondersteuning
 Up-to-date houden van WordPress versies en plug-ins

 Bijsturing 

De blog staat online en dient op reguliere basis te worden voorzien van nieuwe berichten. Afhankelijk van het abonnement zal dit op wekelijkse, 2-wekelijkse of maandelijkse basis geschieden. De berichten dienen per e-mail te worden aangeleverd.
Er wordt gekeken naar de resultaten zoals, hoeveel bezoekers trekt het blog, hoe goed is deze vindbaar, op welke berichten wordt goed en minder goed gereageerd, etc. Indien nodig zal er bijsturing plaatsvinden.

Benieuwd naar de mogelijkheden van een website/blog voor jouw bedrijf? Neem dan gerust vrijblijvend contact met mij op.