Hoe onderhoud je een blog?

Een blog onderhouden

Zakelijk blog onderhouden 

Een zakelijk blog is een heel krachtig middel om bestaande klantrelaties te onderhouden en nieuwe relaties aan te gaan. Een zakelijk blog kan jou als ondernemer helpen je bedrijfsdoelstellingen te behalen. Op een eenvoudige manier en tegen zeer geringe kosten.
Klinkt goed toch?

Wellicht denk je nu: ”Waar zit dat addertje onder het gras”? Tja, wel nu… die is er wel. Een blog kost je na het opzetten ervan nog wel een ding en dat is TIJD. Dat is alles.  Alles? Ja, alles.

Een zakelijk blog kost tijd

Als je besluit een zakelijk blog te beginnen dien je deze te onderhouden. Niets is zo funest als een blog waarop alleen maar oude berichten staan. Dat is slechte publiciteit. Alsof je de klant niet respecteert. Alsof je zegt: “Ik heb al voldoende gegeven en ik was er klaar mee”. Dat kan met een blog dus niet.

Dat klinkt wellicht niet aantrekkelijk, want tijd is een schaars goed, maar tijd is er ook altijd. Tijd moet je maken. En de tijd die je in je blog investeert is een investering die je heel veel meer zal opleveren dan je erin steekt. De beste return on investment die er is.

Bloggen kan wanneer jij dat wilt

Het hoeveelheid tijd die je in een blog steekt kun je zelf bepalen. Ook het tijdstip waarop kun je zelf bepalen. Als je maar consistent en consequent bent met het plaatsen van steeds weer nieuwe berichten. En eenmaal per week een bericht schrijven over jouw vak, branche, expertise, kennis, passie, bedrijf, ervaringen, etc. is al voldoende om je blog levend te houden.

Het is ook mogelijk, en zelfs raadzaam, om enkele berichten vooraf te produceren, bijvoorbeeld als je plotseling heel veel inspiratie hebt. Die berichten kun je dan klaarzetten om automatisch geplaatst te worden op jouw blog op vooraf door jou ingestelde momenten.

Het enige dat je bij het schrijven dient te bedenken is of de informatie die je geeft ook waardevol is voor jouw klanten. Geef je ze daarmee iets van waarde? Zo ja, dan is de kans groot dat zij zullen terug blijven komen voor meer.

Zelf doen of uitbesteden?

Wellicht is tijd iets dat je echt niet kunt vinden of denk je dat je niet in staat bent berichten te schrijven. Je kunt dan besluiten de productie van je blogposts uit te besteden aan een derde. Dit kan een bedrijfsmedewerker zijn of een tekstschrijver die voor jou de berichten kan schrijven. Hij of zij zal echter wel echt een bij jou en jouw bedrijf passende manier van schrijven dienen te hebben.

De indruk die de klant krijgt van jou en jouw bedrijf door jouw blog dient wel ook zo ervaren te worden bij het echte contact dat die klant met jou heeft.

Maar als het dan zover is dat jouw blog online staat en je op regelmatige basis berichten erop plaatst die waardevol zijn voor jouw (toekomstige) klanten heb je een heel krachtig middel in handen om in te zetten om jezelf en jouw bedrijf online te promoten.


Ik ben benieuwd naar jouw redenen om het schrijven van jouw blogberichten niet zelf te doen. Vertel me jouw 3 redenen (of meer) in het commentaarveld hieronder.

Ik verneem graag van je!

 

Leave a Reply