Hoe zet je een blog op?

Doelstelling

Het opzetten van een zakelijk blog

Jij bent die expert die jouw klanten oplossingen kan bieden.
Je hebt besloten om via een zakelijk blog jouw bestaande klanten en potentiële nieuwe klanten te informeren over wat je hen te bieden hebt en welke kennis en expertise jij in huis hebt. Waar dien je om te beginnen aan te denken bij het opzetten van een zakelijk blog?

Bepaal je doelgroep

Allereerst is natuurlijk van belang dat je weet voor wie je een zakelijk blog opzet.
Bedenk daarbij:
Wie is je doelgroep?
Wie wil je bereiken?
Wie kun je helpen met de informatie die je gaat geven op jouw blog?
Wie heeft mijn producten en/of diensten echt nodig?

Beschrijf voor jezelf jouw ideale klant. Voor wie is wat jij te bieden hebt echt ideaal. Wie zou er volgens jou klant moeten worden bij jou?

Als je dit helder voor jezelf voor ogen hebt, wordt het schrijven voor jouw zakelijk blog al stukken eenvoudiger. Je kunt dan in de berichten die je schrijft jouw expertise, kennis en ervaring delen zodanig dat je jouw gewenste klant daarmee aanspreekt.

Bepaal je doelstelling

Je kunt voor de opzet van een blog grofweg 3 doelstellingen bepalen:
1. Reputatie; jouw positie als expert onderstrepen
2. Relatiebeheer; bestaande klantrelaties onderhouden en nieuwe relaties aangaan
3. Verkoop stimuleren; van iedere bezoeker een klant maken

Maak je doelstelling SMART
Specifiek; bv. 15% meer bezoekers naar jouw bedrijfswebsite.
Meetbaar; er is een instrument waarmee websitebezoekers meetbaar is.
Acceptabel; je biedt waarde die jouw doelgroep voldoende waardeert
Realistisch; bepaling van een reële opbrengst door inspanningen
Tijdsgebonden; bepalen tijdstip waarop doel behaald dient te zijn

Hiermee kun je bepalen of de ondernomen acties ook daadwerkelijk hebben bijgedragen aan het behalen van jouw doelstelling.

Bepaal je strategie

Afhankelijk van de doelstelling die je hebt gekozen kun je een strategie bepalen, dus hoe je deze doelstelling gaat behalen met jouw blog:
1. Inhoud berichten; welke informatie ga je delen, welke waarde ga je geven?
2. Lengte berichten; ga je lange of korte berichten schrijven en in welke schrijfstijl?
3. Frequentie; hoe vaak ga je berichten plaatsen, bv. dagelijks, wekelijks, 2-wekelijks, maandelijks?
4. Timing; op welke (vaste) dag(en) ga je berichten plaatsen?

Bepaal je look-and-feel

Een blog is een website die je dient vorm te geven in een stijl die passend is bij jouw bedrijf. Je kunt een blog onderdeel maken van jouw bedrijfswebsite of als aparte website opzetten.

Bedenk daarbij hoe je wilt overkomen, welke waarden je met jouw blog wilt uitstralen. Je kunt je blog geheel anders vormgeven dan jouw bedrijfswebsite. Als je kiest om een blog op te zetten over een specifiek onderdeel van jouw totale bedrijfsactiviteiten, kan deze totaal anders worden vormgegeven dan jouw corporate website. Het is van belang dat de beleving van de website het onderwerp optimaal ondersteunt.

Een restauranteigenaar kan bijvoorbeeld een blog opzetten over zijn passie voor wijnen. Hiervoor zou een andere vormgeving en ander kleurgebruik dan bij de website van het restaurant meer passend kunnen zijn.

Inventariseer je middelen

Het kan zijn dat je een bedrijfswebsite hebt, gebruik maakt van LinkedIn, Twitter, Facebook of andere vormen van social media, een uitgebreid adressenbestand hebt, regelmatig adverteert, nieuwsbrieven verstuurd, etc. Door deze in te kaart brengen kun je per uiting die je doet eenvoudig bepalen hoe je deze middelen onderling met elkaar kunt verbinden om zo nog meer bereik te hebben. Zo kun je een tweet versturen naar je Twitter-volgers over een nieuw interessant artikel dat je hebt geplaatst op jouw blog of het blogbericht eenvoudig doorplaatsen op Facebook.

Was dit artikel nuttige informatie voor je? Mis je nog iets of wil je er iets aan toevoegen? Laat het me weten en plaats je reactie.


Ik ben benieuwd naar de doelstellingen die jij wilt behalen met jouw blog. Zet jouw 3 doelstellingen (of meer) in het onderstaande reactieveld.

Ik verneem graag van je!

 

Leave a Reply

*